[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 19، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1403 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی برنامه درسی رشته کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران با ویرجینیا و ویرجینیای غربی
مریم پاپی ، داریوش رخ افروز*
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ، darushrokhafroz@gmail.com
چکیده:   (122 مشاهده)
مقدمه: تعداد دانشجویان و مراکز پرستاری به عنوان بخشی از نظام آموزش عالی در دهه­های اخیر با سرعت زیادی در حال افزایش می­باشد،. با توجه به رشد و توسعه کمی؛ نگرانی درباره کیفیت آموزش و برنامه­های درسی به قوت خود باقی است.  
روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- تطبیقی می باشد که در سال 1402 با استفاده از روش بردی(4 مرحله) انجام شد.  در مرحله توصیف، موضوع تحت مطالعه بر اساس شواهد و اطلاعات، یادداشت­برداری می­شود. مرحله تفسیر،  داده­هایی که محقق در مرحله اول به توصیف آن پرداخته است مورد بررسی و تفسیر قرار می­گیرد. در مرحله همجواری، اطلاعاتی که در دو مرحله قبل بدست آمده، برای مقایسه شباهت­ها و تفاوت­ها، طبقه بندی می­شود.  در مرحله مقایسه، مسئله پژوهش با توجه به جزئیات در زمینه شباهت­ها و تفاوت­ها و پاسخ به سوال­های تحقیق بررسی و مقایسه می­گردد.
نتایج: رشته کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در ایران، گرایش تحصیلی ندارد و دانشجویان این رشته باید بصورت تمام وقت در دانشگاه حضور داشته باشند. در حالی­که؛ در دانشگاه ویرجینیا این رشته دارای دو گرایش مراقبت اولیه و مراقبت حاد می­باشد و تحصیل بصورت پاره وقت و تمام وقت امکانپذیر می­باشد. در ایران پذیرش در این رشته منوط به قبولی در آزمون وزارت بهداشت است و نیاز به سابقه کار بالینی نمی­باشد. در حالی که در دو دانشگاه دیگر مجوز فعال  RN(حداقل یک سال) از شروط پذیرش می­باشد. همچنین در دانشگاه ویرجینیا عضو فعال بودن در سازمان نظام پرستاری، نقش فعال داشتن در تیم­های رهبری در بیمارستان و پروژه­های عملکرد مبتنی بر شواهد و داشتن مهارت نوشتن عالی و مصاحبه از معیارهای پذیرش می­باشد. در هر سه دانشگاه تعداد واحدهای درسی متفاوت می­باشد. در ایران تمام دروس آموزشی بصورت حضوری برگزار می­شود و در ویرجینیای غربی دوره­های آموزشی به صورت آنلاین است. در دانشگاه ویرجینیای غربی برخلاف ایران درس عملکرد مبتنی بر شواهد به عنوان یک درس مجزا می­باشد.
نتیجه گیری: ایجاد گرایش جدید برای رشته پرستاری کودکان متناسب با نیاز جامعه، می­تواند در توسعه  این رشته در ایران تاثیرگذار باشد.
واژه‌های کلیدی: برنامه آموزشی، پرستاری کودکان، ایران، ویرجینیا، ویرجینیای غربی
     
نوع مطالعه: آموزش پرستاری | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1402/7/15 | پذیرش: 1402/9/18 | انتشار: 1403/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

papi M, rokhafroz D. Comparative comparison of Iran's pediatric nursing master's curriculum with Virginia and West Virginia. IJNR 2024; 19 (1)
URL: http://ijnr.ir/article-1-2834-fa.html

پاپی مریم، رخ افروز داریوش. مقایسه تطبیقی برنامه درسی رشته کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران با ویرجینیا و ویرجینیای غربی. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1403; 19 (1)

URL: http://ijnr.ir/article-1-2834-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 19، شماره 1 - ( فروردین و اردیبهشت 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645