بررسی ارتباط بین مراقبت های پرستاری فراموش شده با میزان رضایتمندی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی
|
مهین روحانی ، الهام رجبی ، محمد رضا دین محمدی ، فاطمه غیاثی* |
دانشگاه علوم پزشکی زنجان ، fatemeh.gheiasi@gmail.com |
|
چکیده: (1002 مشاهده) |
مقدمه: مراقبتهای پرستاری از طریق دستیابی به دیدگاههای بیماران تلاش میکند اقدامات مناسب و همگام را به گونهای ارائه نماید که ضمن بهبود کیفیت مراقبت، ایمنی بیمار حفظ شود. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین مراقبتهای پرستاری فراموش شده با رضایتمندی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی در سال 1399-1400 انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی همبستگی برروی 282 بیمار نارسایی قلبی بستری در بخش CCU بیمارستان آیت الله موسوی زنجان انجام شد. شرکتکنندگان با نمونهگیری در دسترس در مطالعه وارد شدند. ابزار مطالعه شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و بالینی، مراقبتهای پرستاری فراموش شده بر اساس گزارش بیمار (MISSCARE Survey–Patient) و رضایت بیماران از مراقبتهای پرستاری (PSI: Patient Satisfaction Instrument) بود. دادهها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، آنووا و ضریب همبستگی پیرسون و در نرم افزار SPSS 16 تحلیل شد.
یافته ها: میانگین ± انحراف معیار نمره کل مراقبتهای فراموش شده از دیدگاه بیماران برابر با 40/7 ± 43/60 بود. میانگین ± انحراف معیار نمره کل رضایتمندی بیماران برابر با 84/11 ± 21/56 بود. ضریب همبستگی پیرسون بین نمره رضایتمندی بیماران و نمره مراقبتهای فراموش شده همبستگی معنادار و معکوس (001/0>p-value، 555/0-=r) نشان داد.
نتیجه گیری: طبق گزارش بیماران سطح مراقبتهای پرستاری فراموش شده بالاتر از حد متوسط بود. سطح رضایتمندی بیماران در همه ابعاد پایین بود. با کاهش میزان مراقبتهای فراموش شده، سطح رضایتمندی بیماران افزایش مییابد. لذا، توجه به توسعه و ارتقاء کیفیت مراقبت های پرستاری در زمینه کاهش مراقبت های فراموش شده و افزایش رضایتمندی بیماران توصیه میشود.
|
|
واژههای کلیدی: مراقبت پرستاری فراموش شده، رضایتمندی، نارسایی قلبی، بخش مراقبت های ویژه قلبی |
|
متن کامل [PDF 287 kb]
(295 دریافت)
|
نوع مطالعه: پرستاری بخش های ویژه |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1402/5/14 | پذیرش: 1402/9/18 | انتشار: 1402/11/10
|
|
|
|