مقدمه و هدف : یکی از روش های مفید و مقرون به صرفه برای پیشرفت علمی فارغ التحصیلان رشته پرستاری استفاده از دوره های آموزش حین خدمت است. شرکت کارکنان مراکز درمانی در این دوره ها به عوامل انگیزشی مختلفی بستگی دارد . این مطالعه با هدف تعیین عوامل مرتبط با انگیزش فارغ التحصیلان رشته پرستاری جهت شرکت در برنامه های آموزش حین خدمت انجام گردید . روش : در این مطالعه مقطعی عوامل انگیزشی 229 فارغ التحصیل رشته پرستاری جهت شرکت در برنامه های آموزش ضمن خدمت با استفاده از یک پرسشنامه استاندارد 27 سوالی با مقیاس لیکرت در حیطه های فردی ، سازمانی ، حرفه ای و برنامه ای تعیین گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 15 و آزمون های کای دو ، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته ها : میزان تاثیر عوامل حرفه ای ، فردی ، برنامه ای ، و سازمانی در انگیزش پرستاران جهت شرکت در برنامه های آموزش حین خدمت به ترتیب 2 /85 ، 79 ،6/30 و 2/33 درصد تعیین گردید . همچنین ارتباط معنی داری بین عوامل سازمانی با جنس (001.0P < )و محل اشتغال (005.0>P)، بین عوامل حرفهای با نوع استخدام (004.0 P < )، و نیز بین عوامل برنامهای با جنس (004.0 P < )و نوع استخدام پرستاران (002.0 P <)مشاهده گردید. . نتیجه گیری : نتایج این مطالعه و سایر مطالعات نشان می دهد در بین عوامل مختلف عوامل حرفه ای و فردی مهمترین عوامل برانگیزاننده شرکت پرستاران در برنامه های آموزش حین خدمت محسوب می گردند . با توجه به اینکه این مطالعه اولین بررسی درسطح بیمارستان های نظامی است ، نتایج می تواند برای سایر مراکز درمانی نیروهای مسلح مفید واقع گردد.
Amerioun A, Ebadi A, Tavakkoli H, teymourzadeh E, Mousavi M, Momeni K et al . Survey of related factors with motivation of nurses intend to participating in the in-service training in affiliated baqiyatallah university hospitals in 2010. IJNR 2012; 6 (23) :32-40 URL: http://ijnr.ir/article-1-546-fa.html
عبادی عباس، عامریون احمد، توکلی حمید رضا، تیمورزاده احسان، موسوی سید میثم، مومنی خلیل و همکاران.. بررسی عوامل مرتبط با انگیزش پرستاران جهت شرکت در برنامه های آموزش حین خدمت بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج) در سال 1388. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1390; 6 (23) :32-40