[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
پست الکترونیک::
انجمن علمی پرستاری ایران::
مشاوران تحقیق کیفی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
:: نحوه ثبت نام
:: راهنمای نگارش
:: درباره نشریه
:: مجله پژوهش پرستاری
نمایه پرستاری
AWT IMAGE
آموزش پرستاری
AWT IMAGE
روان پرستاری
AWT IMAGE
سامانه جامع رسانه ها
:: جلد 18، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) ::
جلد 18 شماره 5 صفحات 42-33 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی درمان فراشناخت و مهارت حل مسئله بر سازگاری روانی- اجتماعی بیماران مبتلابه سندرم روده تحریک‌پذیر
عصمت اشکش ، محمدباقر حبی* ، مریم مشایخ ، حسن احدی
استادیار ،گروه روانشناسی، دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام، تهران، ایران ، Sahobbi4@gmail.com
چکیده:   (556 مشاهده)
مقدمه : بهره‌گیری از رویکردهای نوین روان‌شناسی در کنار درمان‌های زیستی، اقدامی مؤثر در جهت سازگاری روانی- اجتماعی بیماران هست، مطالعه حاضر باهدف مقایسه اثربخشی درمان فراشناخت و مهارت حل مسئله بر سازگاری روانی- اجتماعی بیماران مبتلابه سندرم روده تحریک‌پذیر انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه تجربی دو گروهی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه مداخله و کنترل همراه با دوره پیگیری بود. جامعه پژوهش حاضر شامل تمامی بیماران مبتلابه سندرم روده تحریک‌پذیر مراجعه‌کننده به مرکز تخصصی و فوق-تخصصی بیمارستان میلاد در شش ماه نخست سال 1400 بودند؛ که از جامعه هدف 45 نفر واجد شرایط که داوطلب مشارکت در پژوهش بودند، به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه مداخله و یک کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات مقیاس سازگاری روانی- اجتماعی دروگاتیس (۱۹86) بودند. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر در سطح معنا‌داری 05/0=α انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بین گروه های مداخله و کنترل تفاوت معنی دار وجود داشت؛ و درمان فراشناخت و مهارت حل مسئله  در افزایش سازگاری روانی- اجتماعی بیماران مبتلابه سندرم روده تحریک‌پذیر موثر بود و این نتایج در دوره پیگیری تداوم داشت(05/0>P). همچنین، نتایج آزمون تعقیبی بن‌فرونی حاکی از آن بود که بین‌ نمرات سازگاری روانی- اجتماعی در دو گروه مهارت حل مسئله‌ و درمان فراشناخت تفاوت معنی‌ دار وجود نداشت(05/0 نتیجه‌گیری: آموزش درمان فراشناخت و مهارت حل مسئله می‌تواند به‌عنوان یک به‌عنوان یک روش درمانی مکمل در کنار روش‌های پزشکی جهت سازگاری روانی- اجتماعی بیماران مبتلابه سندرم روده تحریک‌پذیر مورداستفاده قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: فراشناخت، حل مسئله، سازگاری روانی- اجتماعی، سندرم روده تحریک‌پذیر.
متن کامل [PDF 280 kb]   (163 دریافت)    
نوع مطالعه: پرستاری بهداشت جامعه | موضوع مقاله: علوم رفتاری و روانی(روانشناسی، مددکاری و...)
دریافت: 1402/4/26 | پذیرش: 1402/7/14 | انتشار: 1402/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashkesh E, Hobbi M -, Ahadi H. Comparing the Effectiveness of Metacognitive Therapy and Problem Solving Skills on Psycho-Social Adaptation in Patients with Irritable Bowel Syndrome. IJNR 2023; 18 (5) :33-42
URL: http://ijnr.ir/article-1-2807-fa.html

اشکش عصمت، حبی محمدباقر، مشایخ مریم، احدی حسن. مقایسه اثربخشی درمان فراشناخت و مهارت حل مسئله بر سازگاری روانی- اجتماعی بیماران مبتلابه سندرم روده تحریک‌پذیر. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1402; 18 (5) :33-42

URL: http://ijnr.ir/article-1-2807-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 18، شماره 5 - ( آذر و دی 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4645