دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، alhani_f@modares.ac.ir
چکیده: (6468 مشاهده)
مقدمه: در قضاوت بالینی،بر اساس مهارتهایی همچون استدلال بالینی، شهود، تفکر انتقادی، به کار گیری دانش، تجربه و شواهد؛ پرستار داده ها را جمع آوری و تفسیر می کند.در نهایت با باز اندیشی و باز خورد به استنباط می رسد. اجرای این فرایند نیازمند آموزش است که ممکن است با تهدیدها و فرصت های متعددی همراه باشد؛ لذا این مطالعه با هدف تبیین چالش های آموزش قضاوت بالینی پرستاران انجام شد.
روش: این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوی از نوع مرسوم در سال 1393انجام گرفت. 26 مصاحبه باز و نیمه ساختار با هجده مشارکت کننده در دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شد. در کنار مصاحبه از یاداشت های در عرصه استفاده گردید. نمونه گیری به صورت هدفمند بود .جمع آوری داده همزمان با تجزیه و تحلیل تا رسیدن به اشباع ادامه یافت.
یافته ها: از تجزیه و تحلیل داده ها چهار مضمون نشان دهنده چالش های آموزش قضاوت بالینی پرستاران حاصل گردید. این مضامین شامل ؛ نقش کمرنگ قضاوت بالینی در فرایند آموزش؛ محدودیت در استفاده از شواهد و منابع، چالش های حمایتی و چالش های آموزش در بالین بودند.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش قضاوت بالینی پرستاران با نقاط ضعف، قوت، تهدید ها و فرصت های مختلفی روبرو است. به کارگیری بهینه شواهد و منابع، حمایت آموزشی و حمایت های بالینی لازمه مقابله با چالش های آموزش قضاوت بالینی پرستاران هستند.