مقدمه: مدیریت تغییر یکی از مهمترین مباحث علم مدیریت به شمار میرود که امروزه سازمانهای آموزشی با آن مواجه هستند. با توجه به علمی بودن محیط دانشکدههای پرستاری و مامایی و حضور اعضای هیأت علمی به عنوان افرادی آگاه و مطلع، مدیران چنین مراکزی باید قادر به بهکارگیری مدیریت تغییر باشند تا براساس آن بتوانند تغییرات مورد نیاز را در چنین سازمانهای آموزشی به اجرا گذارند. لذا این پژوهش با هدف تبیین و شناسایی دیدگاههای موجود مدیران و اعضای هیأت علمی دانشکدههای پرستاری و مامایی دانشگاههای علوم پزشکی به منظور استقرار مدیریت تغییر در دانشکدهها طراحی گردیده است تا پایهای برای پژوهشهای بعدی که در این رابطه انجام خواهد پذیرفت باشد.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی اکتشافی است و جامعه پژوهش شامل مدیران دانشکدههای پرستاری و مامایی دانشگاههای علوم پزشکی در شهر تهران بوده و نمونههای پژوهش به صورت مبتنی بر هدف انتخاب شدهاند. اطلاعات از طریق مصاحبههای نیمه ساختار یافته جمعآوری شده است و تجزیه و تحلیل متن مصاحبههای استخراج شده به روش تحلیل محتوای قراردادی انجام پذیرفته است.
یافتهها: مشارکتکنندگان 10 نفر بودهاند که پس از انجام مصاحبهها، کدهای مفهومی استخراج گردید و سپس کدها به چند مفهوم اصلی دستهبندی شدند به طوری که 15 تم استخراج شده در سه درونمایه اصلی فرآیند تغییر، محیط برون سازمانی و محیط درون سازمانی قرار گرفتند.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که استفاده از مدیریت تغییر، فرآیند پیچیدهای است که رهبری و مدیریت از یک طرف و از طرف دیگر آموزش و منابع و تسهیلات از عوامل مهم در بهکارگیری آن میباشند. براساس نتایج مطالعه، دیدگاه موجود مدیران دانشکدههای پرستاری و مامایی در بهکارگیری مدیریت تغییر مثبت است و این مطالعه ضرورت بهکارگیری مدیریت تغییر در دانشکدههای پرستاری و مامایی را به منظور ایجاد تغییرات برنامهریزی شده، مورد تأکید قرار میدهد
Hhachian A, Manoochehri H, Pazargadie M, Akbarzadeh Baghban A. A qualitative study of managers' perspectives related to change management in schools of nursing and midwifery. IJNR 2013; 8 (2) :1-9 URL: http://ijnr.ir/article-1-1191-fa.html
خاچیان الیس، منوچهری هومان، پازارگادی مهرنوش، اکبرزاده باغبان علیرضا. عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت تغییر : یک مطالعه کیفی. نشریه پژوهش پرستاری ایران. 1392; 8 (2) :1-9